Please enter a search term.
IMPORTANT: Select a location.To obtain application forms, location-specific information and contacts, select a town or zip code.

For an area outside of Lower Saxony and foreign languages, some menu items and functions are not available. Please go to the service page of the respective country.

Please specify an area.

Your selected location: Braunschweig (380...)

Which place to enter?

The location is used to determine the responsible office for the selected administrative service. In most cases you can enter your place of residence to find the competent authority. However, there are also cases in which a different location must be specified. Here are some examples:

Birth certificateYou want to get married and need a birth certificate. You live in Hanover, but you were born in Celle. You must therefore state your place of birth, i.e. Celle.

Business registrationYou would like to register a business in Braunschweig. Your place of residence is Hanover. You must therefore state the location of your future business, i.e. Braunschweig.

Apply for a building permitYou would like to build a house in Wunstorf and therefore apply for a building permit. Her place of residence is currently Hanover. You must indicate the place where the house is to be built. In this case it is Wunstorf.

Declaration of resignation from the church


Withdrawal from a church, religious community or ideological community must be declared to the competent authority.

Who should I contact?

The responsibility lies with the municipality, the joint municipality and the city in which you have your domicile or habitual residence.

Responsible authorities


Standesamt
Address: Platz der Deutschen Einheit 1, 38100 Braunschweig
Timetable
Postal address: Post Office Box 3309, 38023 Braunschweig
Remark: Stadt Braunschweig
Timetable
Telephone: 0531 4703722
Fax: 0531 4702580
Description:

Kaum ein anderes Amt der Stadtverwaltung begleitet Menschen über ihr gesamtes Leben - mit ihrem Personenstand - wie das Standesamt.

Beginnend mit der Geburt, über die Eheschließung bis hin zum Sterbefall wird jeder Vorgang beim Standesamt beurkundet. Aber auch unter anderem Namensangelegenheiten, Kirchenaustritte, Urkundenausstellungen und Mutterschafts- bzw. Vaterschaftsanerkennungen liegen in dem weitreichenden Aufgabenfeld des Standesamtes.

Ausschließlich nach Terminvereinbarung:

  • Anmeldung der Eheschließung (Donnerstag auch bis 17:00 Uhr)
  • Ausstellung von Ehefähigkeitszeugnissen (Donnerstag auch bis 17:00 Uhr)
  • Kirchenaustritt
  • Namensänderung (Donnerstag auch bis 17:00 Uhr)
  • Trauungen (Montag bis Freitag sowie an ausgewählten Samstagen in der Zeit von 9:00 Uhr bis 13:00 Uhr und Donnerstag in der Zeit von 15:00 Uhr bis 16:30 Uhr)
  • Vaterschaftsanerkennungen (Donnerstag auch bis 17:00 Uhr)
  • Nachregistrierung von Geburten, Sterbefällen und Eheschließungen im Ausland (Donnerstag auch bis 16:30 Uhr)

Hinweis:
Insbesondere freitags oder vor Feiertagen kann die telefonische Erreichbarkeit auf Grund zahlreicher Eheschließungen sehr eingeschränkt sein! Diese Tage sind bei Brautpaaren besonders beliebt, so dass viele Standesbeamtinnen im Traueinsatz sind.
Vielen Dank für Ihr Verständnis.

Servicezeiten des Standesamtes sind:

Montag 09:00 Uhr bis 13:00 Uhr
Dienstag 09:00 Uhr bis 13:00 Uhr
Mittwoch geschlossen
Donnerstag 09:00 Uhr bis 13:00 Uhr und 15:00 Uhr bis 17:30 Uhr
Freitag 09:00 Uhr bis 13:00 Uhr
Samstag geschlossen
Sonntag geschlossen

 

Folgende Personenanzahl ist im unseren Trauorten möglich:

Rathaus

  • Im Trauzimmer sind Sitzplätze für 16 Gäste (inkl. Kinder) sowie 4 Sitzplätze am Trautisch für das Brautpaar und die Trauzeugen vorhanden.
  • Ein Stehplatz ist für einen Fotografen vorgesehen.

Kemenate

  • Im Trauzimmer sind Sitzplätze für 30 Gäste (inkl. Kinder) sowie 4 Sitzplätze am Trautisch für das Brautpaar und die Trauzeugen vorhanden.
  • Ein Stehplatz ist für einen Fotografen vorgesehen.

Schloss Richmond

  • Im Trauzimmer sind Sitzplätze für 30 Gäste (inkl. Kinder) sowie 4 Sitzplätze am Trautisch für das Brautpaar und die Trauzeugen vorhanden.
  • Ein Stehplatz ist für einen Fotografen vorgesehen.

Requirements

  • at least 14 years of age
  • Persons who have not yet reached the age of 14:
    • The legal representative who is entitled to custody of the person (parents, one parent if applicable) can declare his or her resignation from the church.
  • Children who have reached the age of 12
    • The resignation cannot be declared against their will.

Applications / forms

Which documents are required?

  • Identity card or passport
  • if available: baptismal certificate

What are the fees?

Fee: 30,00 EUR
Payment in advance: no
Leaving the church

Process flow

The declaration of resignation must be submitted in person.

The change in religious affiliation under registration law is transmitted electronically by the competent authority to the tax authorities. The employer automatically learns of leaving the church by retrieving the electronic wage tax deduction characteristics (ELStAM), which are stored at the Federal Central Tax Office (BZSt).

An interview with the tax office is therefore no longer necessary, the employee must inform the employer accordingly.

What deadlines do I have to pay attention to?

The withdrawal from the church takes effect on the day of the declaration. However, the church tax liability does not end until the end of the calendar month in which the declaration became effective.

Source: Serviceportal Niedersachsen (Portalverbund des Bundes und der Länder)